//ribbon

analogi

a place with pace that love peace

My Photo
Name:
Location: sungai petani, kedah, Malaysia

Monday, October 22, 2007

Raya 1428H



Episod1: Mengembara Raya

Raya datang lagi. Macam tahun2 yg dah lepas. Ramadhan pergi lagi. Macam tahun2 yg dah lepas jugak. Aku tak mcm dulu lagi. Tak macam tahun yg dah lepas. Umur dah tua dah. Kuikuikui. Macam tahun2 yg dah lepas, ni report raya aku.



Balik raya
Seingat aku, aku menuju ke kg halaman tercinta yg selalu di ingati dan di rindui pada mlm jumaat (hari khamis malam jumaat). Tak, aku tak terawih malam tu sbb aku rilek2 tidoq time terawih sbb nak aku nak jadi pemandu yg berhemah pada mlm tersebut. hahaha, alasan. Mlm tu cuaca baik, jalan pun tak byk kereta, aku dgn bersemangatnya memandu sambil ditemani makanan2 ringan dan juga co-pilot yg dgn sedaya upaya bercakap2 dgn aku. baguih2. Sepanjang perjalanan beratus2 kilometer, cuma ada dua tiga tempat saja yg sesak. tu pun sat saja. berhenti di tapah dan gunung semanggol melayan mata yg stim. hahaha, mengantuk weh. satu kali lagi berenti bersahur 2,3 ketul nugget bersama2 100 plus dan keropok cap chacoz. hahaha. Singgah sg petani layan tilam dan bantal. wah, best!

30 ramadhan
"bangun! bangun!" mak aku kejutkan aku. best sgt tidoq. huih, aku ingat dah raya, rupanya2 mak aku kejut nak balik kg. dgn selamber aku bgn lalu menuju ke kg halaman tercinta yg selalu di ingati dan di rindui tersebut. aku x ingat aku mandi ke tak. excited sgt kot. muahaha. perjalanan ke kg is smooth as silky. cewah! smpi je rumah tok aku, tgk2 tok aku dgn professionalnya dan berdedikasi sgn membalut ketupat. aku pun apa lagi. aku pun tolong la. tolong tgk je la. hahaha. Macam tahun2 yg lepas, tok aku buat dua versi ketupat palas. satu ketupat palas yg guna pulut biasa. pulut yg putih tu. satu lagi ketupat palas yg guna pulut hitam. pulut hitam tu mmg faveret tu weh. cicah dgn susu pecat cap teko. mmg menjilat jari la weh. hohohoho. best2. tok aku mmg otai buat ketupat ni. aku tak tolong mmg dia tak kisah punya. tak percaya, tgk gambarajah kat bwh. satu gambar dia buat sambil pejam mata saja. satu lagi gambar dia buat sambil tgk tmpt lain. hehehe. terer kan.



lepas dah setel menganyam ketupat. tak kisah menganyam ke, membalut ke, membungkus ke. haha. so bila dah setel, masak la dia. sambil2 dok masak tu, kena la buat rendang. proses nak buat rendang ni, kena la ada daging . daging ni kira hot stuff jugak time raya ni. so kena bli awal2. uncle aku awal2 pagi lagi dah pegi cari daging. so dpt la daging dgn tulangnya sekali. daging buat rendang, tulang buat sup. wah, sedap! gambarajah adalah seperti dibawah. gambar fisrt, gambar tulang, gambar 2nd, gambar rendang. gambar last, gambar budak yg tgh terliur nak mkn rendang. muahahaha. kalau korang pun dah muka mcm budak tu, sila la berkunjung ke mamak berdekatan sambil meng'order' roti telur 2. wuhuu!



Malam raya
oleh kerana terliur menonton rendang2 yg lazat tersebut, aku pun mengambil keputusan utk tidoq. lagipun aku sahur nugget saja. hahaha. lepas jaga. buka puasa dgn best skali. ikan bakar dgn ayer asam mmg terbaik. cabai/cili made in bukit mmg hot stuff. dh lama tak rasa pedas mcm ni. tambah nasi 2,3 pinggan. hahaha. sahur nugget la katakan. hahaha. dh habis sahur, layan upin&ipin sat. lepas tu aku pun tolong la apa yg patut. aku pun menyerlahkan la bakat terpendam aku dlm acara memasang langsir secara beramai2. hahaha.aku pun x sure aku tidoq pkl brapa. esok raya!



---------------


Angkasawan Malaysia dh pun selamat mendarat dkt bumi. Skuad Malaysia kalah 1-4 dgn Bahrain. Myteam2 pun kalah 0-2 dgn Indonesia. esok saja ....

0 Comments:

Post a Comment

<< Home