//ribbon

analogi

a place with pace that love peace

My Photo
Name:
Location: sungai petani, kedah, Malaysia

Thursday, July 01, 2004

FOG: lucky lucy but not me

semalam rupanya penyelia aku cuti, jadi aku bernasib baik la. bukan apa, malu la takder progress nak tunjuk. aku masih terkial-kial mencari penyelesaian macam mana nak buat benda ni. pagi tadi aku jumpa satu state function; GL_CURRENT_COLOR, aku pun dengan spantas kilat terus try la buat.

{
//code begin

glColor3f(1.0, 1.0, 0.0);

GLfloat fstate[4];

glGetFloatv(GL_CURRENT_COLOR, fstate);

printf("%f, %f, %f, %f\n",fstate[0], fstate[1], fstate[2], fstate[3]);
//code end and mission failed
}

rupanya2 dia hanya ambik kaler yang terakhir dilukis. dalam kes di atas, dia print 1.0, 1.0, 1.0, 0.0. dia just ambik nilai2 pada arahan glColor3f() yang terakhir. aduih! macam mana pulak ni. tergapai2 sekali lagi. ahaks! dah berhari-hari study pasal 'ray' ni tapi tak jugak clear2 lagi. asyik berkabus jer, susah nak faham.

harap2 hari ni dapat la faham and begin some coding. i want to get started and finish it as soon as possible! huahuahuahua! arggghhhh! kahkahkahkah! yapeda!



revision of the day
===================
macam mana nak cari magnitude for vector

{
float mag;

mag=sqrt( (x*x)+(y*y)+(z*z) ); //x, y, z is a point
}

seterusnya dengan ada magnitude, we can normalize that point (to find the unit vector a.k.a length)

{
float xnormal, ynormal, znormal;

xnormal = x/mag;
ynormal = y/mag;
znormal = z/mag;
}

nak cari normal, lain la pulak, kena ada 2 points, kena buat cross product (arghhh! lemahnya ilmu matematik aku). nanti la aku cerita pasal nak cari normal ni. oppss! kalau ada ajar ajaran sesat dekat korang, tolong betulkan! wasalam.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home