//ribbon

analogi

a place with pace that love peace

My Photo
Name:
Location: sungai petani, kedah, Malaysia

Friday, July 23, 2004

#FOG: the mysterious man between them

yup, when i got back today ... i just can't keep thinking about this matter ... why not mr foggy be friend with mr depth. this is gonna be hard i guess ... but as mr anti-keseronakan; 1kHz, gave me a hint about GL_ALPHA_TEST. why not i flip over the redbook or the bluebook instead. let see what the bluebook and the redbook gonna supply me ... mmm ... ahaaa... ahaaa... mmmm... ok. hahahaha! before that, let me play my totalclubmanager first! HAHAHHA! tah hapa hapa ... boleh le pulak aku pikir nak main game time kritikal macam ni ... hah! aku tak kira, aku nak main jugak ... hampir 2 jam jugak aku buang masa dengan total club ni ... and then dah petang, penat pulak rasanya ... have a short nap ... apa nak jadi ni, time kritikal macam ni, boleh bantai tidur pulak ... and then, lets flip over the redbook and the blue book again, aha .. aha... aha.. mmm ... yum ... yum ... aduih, lapar pulak rasanya ... have a nice hot milo ..., la ... time kritikal macam ni boleh dia rilek sambil minum milo pulak ... orait! orait! aku baca la ni ... letih juga kerja2 reading ni ... selak sana, selak sini, baca sana, baca sini, tak paham ulang balik, tak paham2 juga ... so apa yang aku buat, lebih baik tengok contoh ... ok. ok. ok. no luck petang ni agaknya. so, night, the searching continues ... tiba2 tv terbuka, tengok CSI, tengok MONK, tengok latte@8, tengok LateNightShow with Dave ... abis2 dah almost pukul dua ... redbook dan bluebook terbuka di depan mata ... whatever ... so cuba2 try apa yang aku dah baca dalam program ... what can i say, after all the suspend and the laughter lepas puas tengok tv, menda ni menjadi ... WOW! damn! alhamdulillah. syukur! but i have to make some postmortem untuk lebih clear apa yang telah exactly berlaku, i'll story it later lah. but, this is just miracle man! wicked! look at the pic below for the output ... damn cool!






5 Comments:

Blogger Ikhwan Hayat said...

apa benda yg terjadi sebenarnya? ko letak glEnable(GL_ALPHA_TEST) ke? tak silap masa lukis semi-transparent object kita kena disable GL_DEPTH_TEST?

ko ada jumpa error (eheheh >:) berkaitan objek antara dua billboard tak? kalau kita bermain dgn alpha, turutan utk render objek adalah penting.. kena render opaque (not transparent) objek dulu, baru render translucent(semi-transparent).. kalau terbalik lain jadinya..

tak pasti la ni ada kaitan tak dlm projek ko.. mungkin tak ko sbb ko punya billboard sentiasa kat depan objek (rumah) kan? jadi ko mesti lukis fog last betul?

aku punya dulu ada masalah bab ni, i.e bila kapalterbang masuk awan.. tapi tak ovecome pun masalah ni, cuma memusnahkan asbab masalah iaitu dgn membuang kapalterbang terus :)

4:09 PM  
Anonymous Anonymous said...

betul la macam ko cakap tu,
aku baca dalam redbook pasal gl_alpha_test, di ada cerita pasal tranparent algorithm, lebih kurang macam ko cakap (aku masih tak sure pasal ni)

oleh sebab gl_depth_test ni macam hidden surface removal, bila aku ada dekat zEnd dan lihat ke arah zStart, billboard aku hilang ...

katakan bawah ni fog volume aku

------zEnd
||||||
||||||
------zStart

depth test tu macam cull face kan. so dia buang, dan billboard aku tak nampak la ....

--------------------------------------------------

JADI, semalam aku ada baca pasal gl_alpha_test, and then ke blending, pastu ke texture ...

apa yang aku buat,
1. enable gl_depth_test dekat init
2. draw model rumah
3. aku letak alpha test (aku pun tak pasti perlu ke tidak)
4. aku enable gl_depth_mask (aku masih cari apa benda ni, tak banyak info so far)
5. draw fog volume
6. aku disable gl_depth_mask

sebenarnya, banyak lagi yang aku tak clear ni ... kalau ko tau, cerita la sket ... ahaks!

[analogi]

4:31 PM  
Blogger Ikhwan Hayat said...

This comment has been removed by a blog administrator.

5:31 PM  
Blogger Ikhwan Hayat said...

baru teringat, depth test tu not exactly mcm cull face..
bila enable, pixel yg paling depan dalam z-buffer akan dipapar pada screen.. kalau disable, pixel yg paling depan ialah pixel yg paling last dlm turutan code ko..

glBegin(GL_POINT)
` glColor3fv(MERAH)
` glVertex3f(0,0,1)
` glColor3fv(BIRU)
` glVertex3f(0,0,-1)
glEnd()

kalau enable depth test, keluar color MERAH, kalau tak keluar BIRU, walaupun biru kat belakang..
cuba kaitkan dgn blending, sbb utk buat transparent/translucent sebenarnya kita buat blending..

5:40 PM  
Blogger analogi said...

yup betul la tu ... cuba ko baca entry #FOG: meet the mysterious man ...

1:18 PM  

Post a Comment

<< Home